Heb jij een content planning? En zo ja, houd je die dan consequent bij? Of begin je iedere keer weer vol goede moed, tot je erachter komt dat je alweer weken maar wat aanrommelt als het op content aankomt? Voor jou en voor iedereen die überhaupt niet met een content planning werkt, zet ik 5 redenen waarom je een contentplanning nodig hebt op een rijtje. 

content planningBij de nieuwe bibliotheek heb ik inmiddels ‘structuur’ als middle name gekregen. Toen ik daar startte als social media manager was dat namelijk het eerste dat ik deed: structuur aanbrengen door een strakke contentplanning in elkaar te draaien. Ze hebben het er nu nog over. Met de hoeveelheid content die wij als bibliotheek moeten delen, een absolute must. Ik zou echt niet weten hoe we anders kunnen overzien wat er wanneer gepost moet worden en dan ook nog eens zonder dingen over het hoofd te zien.

Mocht je hulp nodig hebben bij het creëren van content, posten van content of het maken van een goede contentplanning. Ik help je graag >>

Waarom een content planning? Daarom!

1. Overzicht
De belangrijkste reden om een content planning te hanteren is toch wel overzicht. Afhankelijk van hoeveel content je produceert, is het vaak al snel niet meer te doen om alles te onthouden en mis je dus belangrijke momenten. Door alles overzichtelijk in een contentplanning op te nemen, voorkom je dit. In een oogopslag zie je elke dag wat er te doen is en veel daarvan kun je geautomatiseerd laten posten. Nog fijner want dan hoef je er helemaal niet meer naar om te kijken.

2. Vooruit werken
Doe jezelf een plezier en ga vandaag nog aan de slag met die content planning. Doordat er overzicht ontstaat, kun je ook heel goed vooruit werken. En dat zorgt weer voor rust in je hoofd en op je to-do-lijst. Stel dat je op woensdag altijd een quote of boekentip deelt. Maak ze in een keer voor een aantal weken vooruit. Zo houd je meer tijd over voor ‘ad hoc’ content.

3. Strategisch
Wat posten we waar, wanneer, hoe laat en waarom? Lukraak zomaar wat de wereld in slingeren is meestal niet de beste strategie toch? Het is allemaal een stuk efficiënter als je even nadenkt over de beste kanalen, meest gunstige dag en het beste tijdstip voor ieder specifiek stukje content. Kijk ook altijd of er ‘inhakers’ aan komen waarmee je aan de slag kunt.

4. Consequent
Een goede planning helpt je ook om consequent content te delen. Daarmee neem je afscheid van het grillige posten: de ene dag drie items, dan weer drie dagen niets enzovoort. Vaste rubrieken krijgen ook een plek in de planning. Bijvoorbeeld rubrieken als #throwbackthursday of #dillemaopdinsdag. En zo kun je er nog veel meer bedenken. Die rubrieken maken niet alleen jouw leven wat makkelijker, je volgers vinden het ook fijn dat ze weten wanneer ze content van je kunnen verwachten.

5. Gemak
Tot slot gemak. Een goede contentplanning zorgt er namelijk voor dat je met gemak voldoende content kunt bedenken en creëren. En wat ook fijn is: je kunt eenvoudig taken verdelen onder de verschillende content creators. Laat een iemand bijvoorbeeld elke maand de vaste rubrieken vullen. En weer iemand anders zorgt ervoor dat de ‘inhaakdagen’ (kijk eens op www.daysoftheyear.com) een plekje in de planning krijgen. Enzovoort, enzovoort…

Ik houd mijn contentplanningen, ja ik heb er meerdere, altijd bij in een spreadsheet in Google Drive. Werkt als een trein, ook omdat je het document eenvoudig met anderen kunt delen. Mocht je vragen hebben of hulp kunnen gebruiken. Let me know!


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *