Weet je niet zo goed of je nu wel of niet moet adverteren op de socials? Of je wel je doel bereikt als je niet adverteert? In dit blog leg ik uit wat organische social media voor jou en je bedrijf kan betekenen en hoe je dat kunt aanpakken. Lees je mee?

Allereerst wil ik je vragen eens na te denken over hoe je zelf advertenties ervaart in je tijdlijn. Stoort het wel of niet? Klik je er wel eens op? En zie je ook de verschillen in content die gebruikt wordt? Zie je liever authentieke content die een verhaal vertelt of de, vaak wat schreeuwerige, call to actions die advertenties zijn? In mijn beleving zouden de stukjes content die je deelt, als geheel een verhaal moeten vertellen. Het verhaal over jou, je bedrijf en je producten en/of diensten. Dat verhaal achter jouw bedrijf is namelijk waar mensen voor warm lopen en waarmee je je doelgroep(en) aan je bindt.

Organische social media

Als je het over social media hebt, is er een onderscheid te maken tussen owned, paid en earned. Owned zijn de kanalen die jij zelf in beheer hebt, paid gaat over adverteren en earned komt bij anderen vandaan die iets over jouw bedrijf delen. Bij organische social media hebben we het over owned.

Zoals ik al zei, gaat organische social media over je eigen kanalen, zonder de inzet van advertenties om je kanalen te promoten. Oftewel je hebt zelf de touwtjes in handen en zet geen advertentiebudget in. Wat je wel doet is het verhaal van je bedrijf vertellen en investeren in het bouwen van een community en zo volgers aan je te binden. Het doel? Volgers worden fan, fans worden klant en/of ambassadeur.

Hoe pak je dat aan?

Ik ben zelf voorstander van een fijne verhouding tussen engagement posts, informatieve posts en call to actions. Waarbij de zwaarte duidelijk ligt op de eerste categorie: engagement. Posts waar je volgers blij van worden, geïnspireerd door worden, iets leren, enzovoort. Dat kan van alles zijn, maar zorg ervoor dat het past bij het verhaal van jouw bedrijf. Dat ervoor zorgt dat je volgers weten waarom ze bij jou moeten zijn. Laat in die posts ook rustig af en toe een stukje van jezelf zien, de persoon achter het bedrijf of product. Juist dat maakt dat mensen eerder de stap zullen zetten om contact met je op te nemen. Informatieve content zijn bijvoorbeeld posts over openingstijden of storingen. Call to actions zijn letterlijk de posts die oproepen om in actie over te gaan. Je herkent ze aan wervende teksten waarin de doelgroep wordt verleid om iets te doen. Een aankoop, volgen, liken, lid worden, enzovoort. Om een klein beetje houvast te geven zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een verhouding van 75% engagement, 15% informatie en 10% call to action.

Tot slot is het zo dat het advertentiebeleid steeds strenger wordt in verband met privacy wetgeving. Dat kan dus beteken dat adverteren voor jou niet (meer) relevant is. Investeer liever in een community die je op langere termijn blijft volgen. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Laat het me weten! 

Banner content brainstorm regenboog