Toen ik begon met werken in de marketing/communicatie was het de tijd van direct mails in papieren vorm. Een brief, eventueel met een bijlage in de vorm van een flyer, brochure of gimmick. Vaak in grote oplagen en die werden dan door speciale bedrijven geprint, ingepakt en verstuurd. Boeken haalde je bij de bibliotheek of boekwinkel en e-readers bestonden nog niet. Drukwerk kwam van grote drukpersen en pdf’s kenden we nog niet. Hoe anders is dat nu… 

Ik heb zelf nog even bij een drukkerij gewerkt als account manager. In het tijdperk dat digital print een vlucht nam en de vraag naar drukwerk in het algemeen afnam. De komst van internet met zijn oneindige mogelijkheden heeft er inmiddels voor gezorgd dat er steeds minder papieren uitingen worden gebruikt. We zijn ondertussen zover dat je nu juist opvalt als je wél voor drukwerk kiest. Ik geef je drie tips om drukwerk in te zetten om je zichtbaarheid te vergroten.

Drukwerk: 3 manieren om op te vallen

1. Stuur eens een kaartje
Zeker nu we elkaar minimaal in levende lijve ontmoeten, is de waarde van echte post gegroeid. Hoe leuk is het om onverwacht een handgeschreven kaartje in de brievenbus te vinden? Dat vinden jouw relaties dus ook. Maak daar gebruik van door je eigen kaarten te ontwerpen, met een leuke quote bijvoorbeeld en/of mooie illustratie. Je hebt zo een voorraadje in huis en kunt ze op ieder moment versturen. Wordt zeker weten gewaardeerd. Canva is je vriend trouwens als het gaat om eenvoudig je eigen kaarten ontwerpen. Uiteraard kun je het design ook uitbesteden.

2. Je eigen boek
Er wordt steeds minder gelezen en het gedrukte boek is niet meer zo populair als het ooit was. Veel gratis giveaways zijn ook in de vorm van een e-book, whitepaper of e-zine dat je kunt downloaden. Juist daarom val je tegenwoordig echt op met een ‘oldskool’ boek. Als giveaway (als je daar budget voor hebt) maar ook als een manier om passief inkomen te genereren. En waar het vroeger heel ingewikkeld was, kun je nu vrij eenvoudig een boek laten drukken. Hoe stoer is het om te kunnen zeggen dat je je eigen boek hebt uitgegeven…

3. Een magazine
Heb je iets te vieren, een nieuw product of gewoon een steengoed idee voor een magazine? Waarom ga je dan niet voor en luxe gedrukt magazine? Amber van Leeuwen (the social good girl) heeft dit bijvoorbeeld gedaan met Grammie. Erg goed gelukt! Je hoeft zo’n magazine niet alleen te vullen. Zoek samenwerkingspartners op waarmee je samen de content maakt én de kosten (en opbrengsten) deelt. Wat de vormgeving betreft is een matte vormgeving erg mooi maar een glanzende glossy is ook prachtig. Een nietje in de rug of liever gelijmd? Je begrijpt, je kunt alle kanten op met een magazine om het helemaal aan te passen aan wat bij jou en je bedrijf past.

En, heb ik je enthousiast gemaakt om weer eens een uitstapje naar mooi drukwerk te maken?