Het mag duidelijk zijn dat iedereen tegenwoordig continue de smartphone raadpleegt om werkelijk van alles en nog wat op te zoeken. Het is daarom dan ook van belang om met je bedrijf online zichtbaar te zijn, wil je je kansen op succes vergroten. Maar hoe bereik je jouw doelgroep(en) en hoe vergroot je je zichtbaarheid en bereik? En waarom is goede content en SEO daarbij van belang?

Het belang van goede content en seo fotoMijn hele werkende leven ben ik al bezig met communicatie. Ik communiceer nu eenmaal graag en vaak. In de loop der jaren is de manier waarop je communiceert en de middelen die je hiervoor kunt inzetten enorm veranderd. Waar we vroeger per post DM’s verstuurden, gaat dat nu via e-mail. En waar we vroeger veel meer adverteerden in kranten en magazines, zijn er nu allerlei social media kanalen om je boodschap te verspreiden. Zomaar wat voorbeelden.

Het belang van goede content en SEO

Goede content creëren is belangrijk bij het genereren van meer zichtbaarheid en maakt als het goed is onderdeel uit van je marketing strategie. Van een super strak blogartikel waarin je laat zien dat je expert bent in jouw vakgebied, tot een toffe video die je deelt via social media. In die video geef je bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen, waarmee je engagement genereert. Want niet alleen bereik is belangrijk, engagement is net zo nodig. In feite zou de ideale contentmix bestaan uit verschillende onderdelen. Zakelijke content waarin je kennis deelt en dus je expertise laat zien. Feel good content om het engagement te verhogen. Anders gezegd; waarmee je je gunfactor een boost geeft. En daar tussendoor deel je gedoseerd commerciële content. Behalve goede content delen, is interactie met je volgers ook zeer belangrijk. Bouw een band op met je volgers en ga het gesprek aan. Dus like die reacties en geef antwoord terug.

Als je aan de slag gaat met gestructureerd content creëren en posten op social media, is een contenplanning een must. Ik schreef al eens blog met 5 redenen waarom je een contentplanning nodig heb. Je vindt het blog hier >>

Maar dan nog iets anders: SEO (oftewel zoekmachine-optimalisatie). Wanneer je voor offline kanalen schrijft, gaat het vooral om een goede tekstopbouw, aansprekende (kop)teksten en de tone of voice. Online komt daar nog een extra dimensie bij: SEO-proof schrijven. Vooral wanneer je blogt is SEO van belang, want wanneer je dat op een goede manier toepast word je nu eenmaal beter gevonden door Google. En dat is wat je wil, omhoog komen in de zoekresultaten en daarmee dus onmiddellijk je bereik vergroten. Maar hoe werkt dat dan, SEO-proof schrijven… Het komt er op neer dat Google de voorkeur geeft aan teksten die zijn geschreven met een bepaalde structuur. Je kunt hierbij denken aan goede trefwoorden, kopteksten, snippets, alt-tags in je afbeeldingen, enzovoort. Best ingewikkeld als je er nog nooit mee aan de slag bent gegaan. Gelukkig zijn er allerlei hulpmiddelen, die je kunnen helpen het onder de knie te krijgen. Als je een WordPress-site hebt, is het een aanrader om de plugin Yoast te installeren. Yoast helpt je door precies aan te geven wat je moet doen om een SEO-proof blog te publiceren.

Je hoeft het niet alleen te doen

Hoewel je heel veel zelf kunt doen, hoeft je het natuurlijk niet alleen te doen. Zeker als je net start, is hulp hartstikke welkom toch? Begin eens met afkijken bij andere, vergelijkbare, bedrijven. Hoe ze omgaan met content en social media bijvoorbeeld. Lees regelmatig even bij op Frankwatching.com voor allerlei nuttige tips en nieuwtjes of abonneer je op de nieuwsbrief en je krijgt het vanzelf in je mailbox. Je vaardigheden bijspijkeren is ook altijd een prima idee. Check de trainingen op de website van Saskia van Writeaholic eens. En volg haar vooral via social media. Heb je budget? Dan kun je ook een marketing bureau inschakelen voor specialistische hulp en expertise op markteting-gebied. Wil je graag praktische hulp bij het schrijven van blogs of het beheer van je social media kanalen? Dan kan ik je wellicht helpen. Hoe dan ook, wacht niet langer en start met het vergroten van je zichtbaarheid. Iedere stap is er één en je zult zien dat het steeds makkelijker zal gaan.

Ik lees zelf graag boeken en magazines die mijn kennis vergroten of die me inspireren op het gebied van content/marketing/social media. Denk aan boeken als Blogboek en Instaproof . De Grammie en het Social mag. zijn heerlijk om op de bank door te bladeren.

Is het belang van goede content en SEO nu duidelijk(er)? Zo niet, laat gerust een reactie achter en stel je vraag. En sowieso: heel veel succes met het toepassen en op naar meer bereik en zichtbaarheid! 


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *