Online marketing is niet meer weg te denken als het gaat om het promoten van je product of dienst via het internet. Het helpt je om je doelgroep te bereiken en nieuwe klanten te vinden. Online marketing is een ruim begrip, dat je op allerlei manieren kunt inzetten en dat brengt ons bij de vraag: zelf doen of uitbesteden? 

Doe je nog niets met online marketing en vraag je je af of je ermee moet starten? Denk dan eens na over het feit dat steeds meer communicatie (uitsluitend) via het internet verloopt en dat de mogelijkheden om online marketing toe te passen nog steeds groeien. Afhankelijk van de kanalen die je inzet en de keuzes die je maakt, kun je met een klein budget al een heleboel bereiken als het gaat om online zichtbaarheid. Daarnaast is online marketing, met al zijn statistieken, heel goed meetbaar en daardoor bij te sturen voor een optimaal resultaat.

Waaraan je kunt denken als het gaat om online marketing? Social media marketing (owned, earned en payed), adverteren via de socials en Google, e-mail marketing, contentmarketing, SEO, SEA… zomaar een paar termen die je tegenkomt.

Online marketing: zelf doen of uitbesteden?

ZELF DOEN
Als je zelf aan de slag gaat, zorg dan dat je eerst voorwerk verricht. Wie wil je bereiken en waar vind je je doelgroep? Wat wil je bereiken; wat is je doelstelling (kwalitatief of kwantitatief)? Wil je bijvoorbeeld meer verkeer naar je website genereren? Of gaat het juist om een groter bereik/betere naamsbekendheid? En bepaal ook een budget dat je wil inzetten voor een bepaalde periode. Zorg vervolgens dat je de kanalen die je wil inzetten goed begrijpt. Anders is het zonde van je inspanningen en geld. Probeer hier en daar wat (gratis) webinars te volgen om goed beslagen ten ijs te komen.

UITBESTEDEN
Als we het hebben over ‘schoenmaker blijf bij je leest’ en je bent een zzp-er dan adviseer ik je al snel om online marketing over te laten aan iemand die er verstand van heeft. Een andere zzp-er bijvoorbeeld. Dat kost wat maar in de tijd dat jouw online marketing wordt verzorgd, kun jij je bezig houden met andere taken waar je goed in bent en via andere kanalen omzet genereren. Het eindresultaat zal daardoor nog beter zijn. Als het gaat om advertising (via de socials of Google) kun je bij diverse partijen je online marketing uitbesteden. Wil je aan de slag met content marketing dan kan ik je helpen bij het bepalen van je strategie, planning en creatie. Ik houd me dagelijks bezig met content marketing en social media als social media manager en ik blog ook al jaren graag en vaak… Kijk bijvoorbeeld eens naar de content brainstorm die ik aanbied; daarmee kun je een vliegende start maken. Beloofd.

Ik hoop dat je door dit blog duidelijk hebt dat online marketing je verder kan helpen en vooral: ga je het zelf doen of uitbesteden? Uiteraard zijn er allerlei combinaties mogelijk en houd je altijd zelf de regie in handen. Ik zou het erg leuk vinden om samen aan de slag te gaan. Stuur me dus gerust een berichtje om nader kennis te maken.