De dagen worden langzaamaan alweer korter en de ochtenden en avonden killer. De herfst komt eraan. Om precies te zijn, begint de herfst dit jaar op woensdag 22 september. De herfst leent zich goed als onderwerp voor je content. Als je het een beetje handig aanpakt heb je zelfs een ‘evergreen’ te pakken: een blog dat ieder jaar weer opnieuw goed gevonden wordt, terwijl je er geen inspanningen voor hoeft te doen.

Jaarlijks terugkerende seizoenen, feestdagen en events zijn sowieso fijn als het gaat om vindbaarheid. Ieder jaar opnieuw wordt er gezocht op dezelfde zoekwoorden. En als jouw content daarmee matcht… nou ja, je snapt het wel. Maar hoe doe je dat dan, content creëren die altijd actueel blijft?

Op je socials kun je je uitleven met foto’s waar je pompoenen, kastanjes en dennenappels in verwerkt. Boswandelingen leveren sowieso de mooiste foto’s op als de bladeren verkleuren. Zorg voor een voorraadje foto’s als je toch op pad gaat, zodat je vooruit kunt plannen!

Inhaken op de herfst: blogtips

Een blog is het ideale middel om wat ik hierboven beschreef in de praktijk te brengen. Bloggen zorgt hoe dan ook voor verkeer naar je website. Zorg er dus voor dat je dit jaar aan de slag gaat met bloggen rondom het thema herfst en gebruik verschillende blogs met verschillende zoekwoorden rondom herfst en het najaar. Daar heb je lang plezier van. Vind je het lastig om een leuk onderwerp te kiezen? Ik denk even met je mee en geef een paar suggesties/voorbeelden!

1. Gastbloggers
Nodig gastbloggers uit om in te haken op de herfst. Stuur ze een aantal vragen om te beantwoorden of vraag of ze willen vertellen wat ze de voor- en nadelen van de herfst vinden. Voor beide partijen fijn omdat je linkjes kunt uitwisselen en van elkaars bereik gebruik kunt maken.

2. Instagram Gidsen
Instagram Gidsen kun je ook in deze periode gebruiken. Zo’n Gids heeft iets weg van een blogpost. Zo kun je bijvoorbeeld een gids maken met de titel ‘Herfstrecepten’ of deel je favoriete herfstwandeling, je nieuwe outfit voor het najaar of restaurantjes waar je de lekkerste warme chocolademelk kunt drinken, waarbij je kunt kiezen om daarin posts van andere accounts te delen of juist foto’s/videos uit je eigen feed. Ik schreef eerder een blog over Instagram Gidsen, mocht je meer willen weten. Je vindt het blog hier >>

3. Shop local
Je kunt ook een blog schrijven waarin je linkjes opneemt naar leuke (kleine) winkeltjes met herfst accessoires voor huis en tuin bijvoorbeeld. Deel een lijstje met jouw persoonlijke wannahaves waar je blij van wordt en dat typische herfstgevoel van krijgt. Of geef tips hoe je de tuin winterklaar maakt in de herfst met een lijstje favoriete planten, potten en andere tuin accessoires.

4. Recepten
Deel je favoriete najaarsrecepten. Stoofpotjes bijvoorbeeld, of stoofpeertjes en homemade appeltaart. Heb je zelf geen recepten of past het niet bij je website? Deel dan wat Pinterest-borden die je speciaal hebt samengesteld met allerlei voorbeelden. Of ga een samenwerking aan met een foodblogger.

5. Lijstjes
Mensen zijn dol op lijstjes dus denk aan blogs zoals ’10x de voordelen van de herfst’, ‘Hallo najaar, hallo herfstrecepten’ of ‘Herfst: 5 tips om het thuis gezellig te maken’. Je volgers zijn er dol op en dit zijn vaak ook de ‘evergreens’ waar ik het over had in de inleiding. Pin deze blogs ook zeker even op Pinterest.

En, heb ik je een beetje op weg geholpen qua inspiratie voor inhaken op de herfst? Succes met schrijven en mocht je hulp kunnen gebruiken; je weet me te vinden

Banner inhaken op zomertijd