Structuur foto

Waarom een vleugje structuur voor rust zorgt

Hoe ouder je wordt, hoe beter je van jezelf weet waar je goed in bent toch? In mijn geval organiseren en communiceren. Ik communiceer graag en vaak in allerlei vormen en houd van structuur. Die twee gaan zeer goed samen. Doordat ik dol ben op lijstjes (en het afvinken van diezelfde lijstjes) houd ik overzicht, kan ik vooruit plannen en werken en zijn deadlines nooit een verrassing. Getting sh*t done! Ik hou ervan.

Niet iedereen houdt van structuur aanbrengen, maar veel mensen gedijen in hun werk wel goed op structuur. De zucht van opluchting van collega’s als ik weer eens een Trello-bord, Excel-planning of ander lijstje bouw, waardoor er ineens overzicht ontstaat. Heerlijk.

Een vleugje structuur

Ik ben ervan overtuigd dat een vleugje structuur al heel veel verschil kan maken als het gaat om rust in je hoofd. Ook als je eigenlijk helemaal niet zo gestructureerd bent. Heerlijk toch als je alles wat je moet onthouden ergens kunt parkeren waar je het eenvoudig terugvindt. Het zorgt er echt voor dat je de werkdag makkelijker afsluit en je nachtrust echt voor slapen kunt gebruiken in plaats van piekeren. Klinkt goed toch?

Misschien onderneem je regelmatig dappere pogingen met ‘to do’ lijstjes op papier, in je telefoon of een app en wordt het ‘m toch steeds weer niet. Geeft helemaal niks. Gewoon opnieuw beginnen! Heb je al eens naar de gratis printables gekeken die je hier kunt downloaden? Ik gebruik zelf Trello om mijn planning in bij te houden.

Tips om structuur aan te brengen

  1. Kies voor één tool waarin je alles kwijt kunt, zodat je ook maar één overzicht hoeft bij te houden en kunt raadplegen. Het liefst ook een tool waarin je eenvoudig taken kunt verslepen naar een andere dag. Bijvoorbeeld Trello of Planner.
  2. Ga één keer per week zitten om je planning even goed bij te werken met afspraken, sportmomenten, maaltijden, enzovoort.
  3. Zo’n twee keer per week open ik de Picnic-app terwijl ik mijn Trell0-bord voor mijn neus heb op de laptop. Ik plan dan de maaltijden voor de komende dagen, waarbij ik rekening houdt met wie er wanneer moet sporten of laat thuis is. Plop, alle boodschappen in het mandje en weer door.
  4. Gebruik labels of kleurtjes om makkelijk te kunnen onderscheiden om wat voor taak het gaat. Bijvoorbeeld: privé, werk, school, huishouden, enzovoort.
  5. Cluster taken die op elkaar lijken of goed bij elkaar passen om zo efficiënt mogelijk te werken. Ik plan zelf iedere dag ‘doetijd’ in. Tijd waarin ik kan focussen op taken en waarop dus geen afspraken kunnen worden gepland. Je zult zien dat in blokken werken, rust creëert in een drukke dag en/of agenda.

“Jij hebt echt energie voor tien hè? Doe je ook wel eens niets? Ik snap echt niet waar jij de tijd vandaan haalt voor al die dingen die jij doet.” Zomaar een paar opmerkingen en vragen die ik regelmatig krijg. Nu heb ik misschien gemiddeld genomen iets meer energie, maar in principe kan iedereen natuurlijk hetzelfde doen. Mocht je wat hulp kunnen gebruiken, laat het me gerust weten. 

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.