vrouwenkwaalValt het jou ook wel eens op; vrouwelijke ondernemers die het hebben over hun bedrijfje of winkeltje. Waarom die suffe verkleinwoorden?

Je zult een man niet snel horen praten over ‘zijn bedrijfje’. Die heeft het over ‘mijn eigen zaak’ of ‘mijn onderneming’. Ook al is die zaak of onderneming net zo groot als die van vrouwelijke collega’s. Dus waarom doen vrouwen dat toch? Potentiële klanten horen en lezen dit ook en vormen zich zo wellicht een verkeerd beeld van jou en jouw bedrijf. Dus vrouwen, niet meer doen! Laat zien waar je voor staat en wat je waard bent en gebruik géén verkleinwoorden.

In het verlengde hiervan kan ik me persoonlijk verbazen over vrouwen die maar wat graag de rol van ‘dom blondje’ aannemen om zo hoge verwachtingen te voorkomen. Ze bestaan echt. Of vrouwen die zenuwachtig gaan staan giechelen omdat ze onder de indruk zijn van de man tegenover zich. Dat is zakelijk gezien niet handig. Het is wel dé manier om vooral niet serieus genomen te worden. En ja, je kunt het feit dat je een vrouw bent soms best in je voordeel laten werken. Maar timing en dosering zijn hier de toverwoorden. En dat geldt net zo goed voor een man. Wanneer die op het verkeerde moment flirterig gedrag vertoont ben je er als vrouw ook klaar mee zakelijk gezien. Waar of niet?

Tussen mannen en vrouwen is altijd wel een spanning aanwezig; of die nu met aantrekkingskracht of competitie te maken heeft. De vraag is alleen hoe ga je daar mee om? Om als vrouw zakelijk serieus genomen te worden moet je stevig in je schoenen staan en niet het kaas van je brood laten eten. En mannen zijn op de een of andere manier toch vaak net even wat zelfbewuster en meer overtuigd van hun eigen kunnen. Dat is wellicht nog een mooi aandachtspunt voor sommige vrouwelijke ondernemers…

 


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *