Er is geen ontkomen aan: overal gaat het over het Coronavirus. En dan niet alleen over de gevolgen die het heeft voor onze gezondheid maar ook over de bijwerkingen voor de economie. Inmiddels is het woensdag 18 maart en zijn we een paar dagen onderweg als het gaat om zoveel mogelijk thuis blijven, lege?supermarkten, gesloten scholen, horeca en sportscholen enzovoort. En steeds meer bedrijven volgen op eigen initiatief zoals Ikea bijvoorbeeld. Maar wat nu?
Ik werk een deel van de week als social media manager bij de nieuwe bibliotheek in Almere. Op het moment dat de eerste maatregelen werden genomen, betekende dat ook dat de contentplanning overhoop ging. Alle posts die we al hadden ingepland via Coosto (onze social media management tool) konden we verwijderen. Daarvoor in de plaats kwamen vooral posts om onze bezoekers en leden te informeren over hoe de bieb vorm zou geven aan de maatregelen. Toen zondag de persconferentie volgde waarin vergaande maatregelen van kracht werden, was ook voor ?de bibliotheek het moment daar om volledig te sluiten daar.
Online zichtbaarheid: een andere aanpak
Gelukkig kan ik online heel goed thuis werken en dat is dus ook precies wat ik doe. Maandagochtend ging de wekker keurig op tijd en om iets over acht uur zat ik al achter de laptop. Via Slack is er de hele dag contact met collega’s en regelen we wat geregeld moet worden. Daar waar we normaal vooral delen wat er allemaal te doen, zien en beleven is in de bieb, was er nu een gat om te vullen. Ik koos ervoor om vooral te gaan voor luchtige ‘feel good’ content, gecombineerd met praktische posts. Al snel vulde Coosto zich weer met een mooie contentmix. Van praktische posts over hoe het moet met inleveren van boeken tot boekentips. En van handige sites voor ouders die nu noodgedwongen thuis het onderwijs vorm moeten geven tot Netflix-tips. Collega Barbara was in de bibliotheek en maakte mooie foto’s voor de posts (dan is zo’n lege bieb best handig), andere collega’s denken mee als ik daarom vraag. Met elkaar fixen we het om online zichtbaar te blijven op een manier die naar mijn mening goed is in deze onrustige periode.
Tips om zichtbaar te blijven tijdens de Corona-chaos
Want dat het een chaotische onzekere situatie is, is een feit. Ga er maar aan staan als zzp-er of kleine ondernemer als je van het ene op het andere moment je deuren moet sluiten en daarmee je inkomsten ziet verdwijnen of verminderen. Maar dat is wel even wat het is en daar moeten we het mee doen. Om de schade zoveel mogelijk te beperken, is het nu zaak om vol gas op je online zichtbaarheid in te zetten. Benut de tijd die nu ontstaat om social media te omarmen en je verhaal te vertellen. Hoe? Dat ligt aan wat jouw verhaal is, maar je kunt ?ltijd iets delen. Een aantal tips!
1. Stel jezelf en je bedrijf voor. Mensen zien graag mensen en kiezen voor jou op basis van je verhaal en het beeld dat ze van je hebben. Dus post eens die selfie en vertel meer over jou als persoon en waarom je doet wat je doet. Doe hetzelfde voor je bedrijf.
2. Laat weten wat je nu juist wel kunt betekenen en waar mensen jou en je bedrijf mee kunnen helpen. En geef daarvoor iets terug. Dat kan van alles zijn: deel je kennis gratis, geef een kortingscode weg of start een winactie.
3. Gebruik de story’s op Instagram en Facebook om mensen mee te nemen in je dag en je gedachten. Maak daarbij gebruik van de extra’s als polls en stel vragen om interactie met je volgers te krijgen.
4. Investeer in je volgers en doelgroep door te reageren op hun posts en story’s en geef ook altijd antwoord als je zelf een reactie krijgt op je posts. Zo bouw je een online community op, waar je iets aan hebt.
5. Post consequent! Daarmee bedoel ik dat je gestructureerd te werk moet gaan. Dus niet op 1 dag 8 posts en dan weer drie dagen niets. Neem even de tijd om na te denken en een plan te maken voor het delen van je content via social media en zorg voor herkenbaarheid in je posts.
Kan ik je helpen?
Zoals je hebt kunnen lezen, ben ik dagelijks bezig met online zichtbaarheid. Niet alleen voor de bibliotheek maar ook voor mijn (food)blog Pukster.nl bijvoorbeeld. Daarnaast help ik regelmatig zzp-ers en kleine ondernemers, zodat ze hun tijd kunnen besteden aan waar ze goed in zijn. In deze onzekere tijd waarin niemand weet hoe lang het duurt en wat de gevolgen zijn, help ik jou ook graag om online zichtbaar te blijven. Zo heb je nu en straks de beste kansen om alles weer op te pakken. Er is van alles mogelijk, een brainstormsessie over content die bij je past bijvoorbeeld. Of ik maak een contentplanning voor je waar je even mee vooruit kunt. Ik kan ook blogs voor je schrijven of je social media accounts (tijdelijk) beheren. Zeg het maar: waarmee kan ik je helpen?
Hoe dan ook wens ik je veel sterkte, wijsheid en succes de komende tijd! Je weet me te vinden als je wel wat hulp kunt gebruiken 😉