It’s beginning to look a lot like Christmas! We gaan nu richting eind november en Skyradio the Christmas Station draait weer overuren. Langzaam maar zeker verschijnt er ook steeds meer kerstversiering in en op huizen hier in de buurt. Iedereen lijkt dit jaar eerder behoefte te hebben aan de kerstsfeer dan andere jaren. Een mooie reden om snel aan de slag te gaan met inhaken op Kerstmis, met de content die je gaat delen in deze periode?

Als je het een beetje handig aanpakt heb je zelfs een ‘evergreen’ te pakken: een blog dat ieder jaar weer opnieuw goed gevonden wordt, terwijl je er geen inspanningen voor hoeft te doen.?Jaarlijks terugkerende feestdagen zijn sowieso fijn als het gaat om vindbaarheid. Ieder jaar opnieuw wordt er gezocht op dezelfde zoekwoorden. En als jouw content daarmee matcht… nou ja, je snapt het wel. Maar hoe doe je dat dan, content cre?ren die altijd actueel blijft en inhaakt op Kerstmis?

Inhaken op Kerstmis: blogtips

Een blog is het ideale middel om wat ik hierboven beschreef in de praktijk te brengen. Bloggen zorgt hoe dan ook voor verkeer naar je website. Zorg er dus voor dat je nog snel aan de slag gaat met bloggen rondom de kerstdagen en gebruik verschillende blogs met verschillende zoekwoorden rondom Kerstmis en neem gelijk ook oud & nieuw mee waar het past. Daar heb je lang plezier van. Vind je het lastig om een leuk onderwerp te kiezen? Ik denk even met je mee en geef een paar suggesties/voorbeelden!

1. Give away
Als je dan toch al een give away wil doen, welke tijd van het jaar is daar dan meer geschikt voor dan de kerstperiode… Benader contacten waar je eerder mee hebt samengewerkt of ondernemers waarmee je graag wil samenwerken en kijk of je samen een mooie give away kunt opzetten. Misschien zelfs wel meerdere winacties, in de week voor kerst bijvoorbeeld.

2. Kerstverhaal
Schrijf een kort kerstverhaal. Dit heeft wel wat tijd nodig, wil je een echt leuk verhaal schrijven. Makkelijker maken? Schrijf het samen met andere bloggers die bij jouw schrijfstijl passen. Een soort carrousel waarbij je afspreekt wie begint, wie daarna verder gaat enzovoort. Hiermee help je elkaar ook aan verkeer naar je blog en dat is altijd fijn. Zeker als iedere deelnemer dan ook nog eens aandacht aan het kerstverhaal schenkt via zijn/haar social media kanalen. Hier kun je echt iets super leuks van maken.

3. Instagram Gidsen
De nieuwe?functie van Instagram kun je ook gebruiken in deze periode. Zo’n Gids heeft iets weg van een blogpost. Zo kun je bijvoorbeeld een gids maken ?met de titel ?Cadeautips voor Kerstmis? waarbij je kunt kiezen om daarin posts van andere accounts te delen of juist foto?s/videos uit je eigen feed. Of zet eens je favoriete restaurants met mooie afhaal kerstmenu’s in het zonnetje. Grote kans dat deze accounts jouw gids ook weer delen via hun story. Ik schreef eerder een blog over Instagram Gidsen, mocht je meer willen weten. Je vindt het hier >>

4. It’s beginning to cook a lot like Christmas
Normaal gesproken is het kerstdiner voor veel mensen een jaarlijks terugkerend hoofdpijn-dossier. Dit jaar mogen we slechts een paar mensen uitnodigen dus wordt het verhaal gelijk een stuk overzichtelijker. Vertel in een blog hoe jij dit jaar kerst viert, met wie en hoe het kerstmenu eruit ziet. Of maak een verzamelblog waarin je de 10 lekkerste kerst desserts opsomt. Misschien heb je wel vaste tradities vanuit huis meegekregen rondom wat er op tafel komt rond kerst. Opties genoeg!

5. Lijstjes
Lijstjes doen het altijd goed als het om bloggen gaat. Denk aan lijstjes met dingen als ‘Cadeautjes voor mannen: hier worden ze blij van’, ‘Dit zijn mijn favoriete Kerst liedjes’ of ‘5 Kerst trends van dit jaar’. Je volgers zijn er dol op en dit zijn vaak ook de ‘evergreens’ waar ik het over had in de inleiding. Pin deze blogs ook zeker even op Pinterest.

En, heb ik je een beetje op weg geholpen qua inspiratie voor inhaken op Kerstmis? Succes met schrijven en mocht je hulp kunnen gebruiken; je weet me te vinden. Fijne feestdagen vast!

Content tip: inhaken op Kerstmis banner