Personal branding is een term die de afgelopen jaren aan populariteit heeft gewonnen. Maar wat is dat nu eigenlijk? En moet je daar dan continue mee bezig zijn? Geen paniek, zo ingewikkeld is het nu ook weer niet. Althans, niet in de vorm waarin ik personal branding zie. Het vergt wel wat nadenken en bewustwording. Hoe je dat doet? Lees vooral verder.

Ik startte als ZZP-er door samen te gaan werken met een oud-collega die al wat langer ZZP-er was met een bedrijf onder de naam, je raadt het al, Humanvalue. Niet veel later ging ik alleen verder en besloot de naam Humanvalue te houden. Vrij vertaald betekent het ‘menselijke waarde’ en dat past natuurlijk prima bij een ZZP-er die zichzelf inzet.

 Personal branding: wat is dat nu eigenlijk?

Het komt er kort samengevat op neer dat je jezelf gaat zien als een merk. Een merk waar je goed over nadenkt en een plan voor schrijft. Daarin benoem je zaken die samen zorgen voor een totaalbeeld van wie jij bent, wat je doet, waar je goed in bent en waarvoor een opdrachtgever/werkgever jou zou moeten kiezen. Maar ook zaken als kleurgebruik, huisstijl, schrijfstijl en kledingstijl horen erbij om het totaalbeeld compleet te maken.

In dat plan geeft je antwoord op vragen als:
1. Welke drie woorden omschrijven mijn persoonlijkheid?
2. Wat is mijn toegevoegde waarde als werknemer/ZZP-er?
3. Wat zijn mijn sterke punten?
4. Wat zijn mijn aandachtspunten?
5. Welke kleur past bij wie ik ben en wat ik doe?
6. Hoe ga ik gekleed als ik naar werkafspraken ga?
7. Schrijf ik teksten in de u-vorm of past de jij-vorm beter bij me?
8. Welke tekst ga ik gebruiken om mezelf kort te omschrijven?
9. Wat wordt mijn elevator pitch?
10. Heb ik nieuwe profielfoto’s nodig?
11. Wil ik een nieuw logo en/of nieuwe huisstijl?

Enzovoort, enzovoort…. Als je voor jezelf dit soort dingen uitschrijft denk je er niet alleen goed over na, maar kun je ook altijd op een later moment weer even teruglezen of je nog op de juiste weg zit.

Personal branding in de praktijk

Als je voor jezelf helder hebt hoe jij wilt overkomen is het tijd om dat in praktijk te gaan brengen. En nee, dat zal niet 24/7 precies zo gaan als je hebt bedacht. En dat hoeft ook niet want als het goed is heb je antwoorden gegeven die bij je passen. Waarvoor je dus eigenlijk weinig tot geen moeite hoeft te doen. Die vanzelf gaan. De praktische zaken zoals een goede profielfoto, een garderobe die uitstraalt wat je wilt, wellicht een nieuw logo dat zijn dingen die je stap-voor-stap kunt gaan aanpassen. Of als je dat fijn vindt, radicaal in een keer met een nieuwe frisse look tevoorschijn komen.

Personal branding: hoe ik daarmee bezig ben

Personal branding: hoe wil jij overkomenBegin vorig jaar besloot ik dat het tijd was voor een nieuwe website en een nieuw logo. Ik was duidelijk over het feit dat het paars behouden moest blijven in het logo en de huisstijl. Voor de herkenbaarheid, omdat ik het een mooie kleur vindt en omdat de associaties met paars (Google maar eens) best bij me passen.  Mijn foto moest zeker aanwezig zijn op de website omdat ik Humanvalue ben en de site hiermee direct een stuk persoonlijker wordt. Fotograaf Laura maakte een serie prachtige portretfoto’s maar eentje sprong eruit: dit ben ik! Deze foto heb ik destijds gelijk overal doorgevoerd als profielfoto. Op Facebook, Twitter, LinkedIn, WhatsApp enzovoort. Allemaal voor de herkenbaarheid. Ondertussen, anderhalf jaar verder, is dat niet meer overal het geval. Maar wel altijd een foto die van Laura afkomstig is zodat de stijl hetzelfde is. Vormgeefster Cindy ging tegelijkertijd aan de slag met ontwerpen van een nieuw Humanvalue-logo. Er gingen wat voorstellen heen-en-weer en al snel was het duidelijk. De vingerafdruk moest het worden. Weer om dat persoonlijke te benadrukken. Kortom, een vernieuwingsslag waarbij ik continue heb stilgestaan bij de vraag: ‘Hoe wil ik overkomen?’.

Nu jij. Heel veel plezier met het uitwerken van jouw personal branding. Mocht je hulp nodig hebben, bijvoorbeeld bij het schrijven van teksten of de uitwerking van je huisstijl, laat het me vooral weten


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *