READ: hoe een bibliotheek een fashion brand startteIn eerste instantie zou je waarschijnlijk niet verwachten dat een bibliotheek zich bezighoudt met fashion. Maar misschien wel als ik je vertel wat daar de reden voor is: de ‘ontlezing’ binnen een bepaalde leeftijdsgroep. Als boeken niet dé weg naar die doelgroep vormen, wat dan wel? Lees verder hoe READ het imago van lezen gaat helpen…

Een deel van de week werk ik bij de nieuwe bibliotheek in Almere op de afdeling Marketing & Innovatie. De afdeling die continue zoekt naar ingangen, mogelijkheden en verbeteringen om de bezoekers optimaal van dienst te zijn. De ontlezing die gaande is, is een issue waar bibliotheken mee te maken hebben. Als bibliotheek is het dus hoog tijd om mee te gaan met de veranderde wereld om ons heen en andere invullingen te vinden, naast het oorspronkelijke bestaansrecht: het uitlenen van boeken. Zeker als je dat bestaansrecht als bibliotheek wil behouden.

I READ and thus I live

READ is in feite een imagocampagne die lezen wil stimuleren onder jongeren. Daar waar de ontlezing het grootst is. “Lezen is goed voor je maar steeds minder jongeren lezen. En als zij lezen dan lezen zij hoofdzakelijk digitaal of veelal in video of blog. Lezen verliest aan populariteit en roept geen ‘coole’ associaties op.  Door een merk en lifestyle te creëren die passen bij de doelgroep, worden jongeren verleid om lid te worden en te blijven. We geven het merk vorm door middel van sprekende merchandise, een webshop, activiteiten zoals Meet & READ en interactie op social media. Hierdoor ontstaat er een organische community.” Aan het woord is Sven Kraaijenbrink van de nieuwe bibliotheek.

READ is een positieve lifestyle. Een beweging bestaande uit lezers, extra nieuwsgierigen en wereldverbeteraars. Wij lezen, delen kennis, hebben lief en veranderen stukje bij beetje de wereld. Onze principes, noem het de mantra van het merk, hebben een magische uitwerking op jezelf en op de wereld om je heen.

 

I READ and thus I live
I Live and thus I share
I Share and therefore I grow
I Grow and therefore I exceed

Innovatie in de bibliotheek

De nieuwe invulling van ons bestaansrecht vinden we door innovaties als de hackerroom die onlangs geopend is. Deze heeft een educatief karakter en helpt je bij het vergaren van 21e eeuwse vaardigheden. ZEPservice, het product waar ik product en account manager voor ben, is ook zo’n nieuwe tool binnen bibliotheekland. Daar waar de fysieke collectie stopt, gaat ZEP online verder en biedt het toegang tot talloze waardevolle nieuwsartikelen uit door bibliothecarissen geselecteerde bronnen. Zo zijn er talloze projecten gelanceerd (of in ontwikkeling) en READ is er daar een van.

Wil je ook ‘member’ worden van de READ lifestyle? Lees dan vooral veel, blijf (of word) lid van de bibliotheek en kijk ook eens op de website voor leuke READ fashion items! 


1 reactie

Blogoverzicht juni 2018: wat schreef ik allemaal? - Humanvalue · 15 juli 2018 op 20:57

[…] 14 juni: Linzenpasta salade met coeur de boeuf #5XLKKRDR | READ: hoe een bibliotheek een fashion brand startte […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *