Mensen zijn visueel ingesteld en welk medium past daar perfect bij? Juist, Instagram. We kunnen boodschappen beter interpreteren door een afbeelding te zien. We verwerken de informatie beter en het blijft ook beter hangen. Dat is een gegeven waar je?handig gebruik van kunt maken. Maar hoe haal jij zoveel mogelijk uit Instagram als het om je bedrijf of merk gaat?

Consequent aanwezig zijn is hoe dan ook belangrijk want alleen dan bouw je een trouwe schare volgers op. Dus niet achter elkaar 10 foto’s posten en dan weer twee weken niets. Kies voor een spreiding van je content, liefst volgens een planning zodat je exact weet wat je te doen staat. Uiteraard met voldoende ruimte voor spontane acties. Ik geeft je vijf tips die je helpen bij het vergroten van het aantal volgers. Lees je mee?

1. Een Instagram-kijkje achter de schermen

Behalve foto’s van en over je product of bedrijf zijn mensen nieuwsgierig naar de mens daarachter. Plaats dus af en toe gerust een selfie of een vakantiefoto. Daarmee laat je zien wie je bent en bouw je een persoonlijke band op met je volgers. Dat doe je ook door de tekst die je onder je foto’s plaatst. Die kun je natuurlijk heel zakelijk houden maar waarom niet wat meer van jezelf laten zien en kiezen voor een persoonlijke tekst. Vanuit jezelf. Als je volgers jou persoonlijk leren kennen, draagt dit bij aan de zogeheten gunfactor.

2. Quotes

Mensen zijn gek op quotes omdat ze er herkenning in vinden, hard om moeten lachen of omdat een quote van toepassing is op iets waar ze op dat moment mee bezig zijn. En die herkenning zorgt ervoor dat er al snel gedeeld wordt. Dat quotes delen, daar kun je handig gebruik van maken als het om jouw business gaat.?Overdrijven is nooit handig dus kies een bescheiden frequentie, bijvoorbeeld iedere maandag.?Behalve goed nadenken over een frequentie en welke quotes het beste passen bij jouw doelgroep is het minstens zo belangrijk dat je je eigen stempel op die quotes drukt. Je doel is ten slotte dat jouw quotes worden gedeeld door je volgers en dan moet het wel duidelijk zijn dat de quote van jou (en jouw bedrijf) afkomstig is. Het is dus van belang dat je de quotes in je eigen herkenbare huisstijl opmaakt. Natuurlijk kun je dit laten doen door een vormgever als je daar ruimte in je budget voor hebt. Maar je kunt zelf ook eenvoudig hele mooie quotes maken met Canva. Hoe? Dat leg ik je graag uit in een gratis ?how to?.

3. Kies de?juiste hashtags

Je kunt bij een post op Instagram maximaal 30 hashtags kwijt. Kies de populairste in jouw doelgroep zodat je die ook zo goed mogelijk bereikt. Je trekt mensen naar jouw profiel die je anders nooit zouden vinden. En als jouw tijdlijn ze aanspreekt zullen ze je vanzelf gaan volgen. Je kunt bijvoorbeeld via www.tagsforlikes.com zien welke hashtags voor jou interessant zijn.

4. Deel automatisch op Twitter

In je Instagram-profiel kun je je Twitter-account koppelen. Via de knop ‘delen’ kun je zo eenvoudig je posts delen in een tweet. ?Kleine moeite en op deze manier klikken mensen vanuit Twitter vanzelf door naar jouw Instagram-account. En die mensen gaan je wellicht ook weer volgen. Doen dus! Je kunt dit ook doen met je Facebook-account overigens maar vaak wil je toch net even een andere tekst (zonder hashtags bijvoorbeeld) voor je Facebook-posts.

5. Gebruik je biografie?

Als je volgers naar je biografie kijken, is de kans groot dat ze op de link klikken naar je website. Vul deze dan ook altijd in. Speciale actie? Nieuw blog? Plaats de link in je biografie en verwijs ernaar. Aangezien Instagram geen hyperlinks toestaat in de tekst onder je posts, kun je verwijzen naar ‘link in bio’. Als je je profiel hebt ingesteld op ‘zakelijk account’ dan kun je extra nog de contactknop gebruiken. Gebruik je biografie verder om weer te geven waar jouw account over gaat. Wat kunnen de likers en volgers verwachten?

En nu aan de slag. Leef je uit met foto’s, quotes, video’s, kortingscodes, winacties enzovoort. Persoonlijk ben ik fan van Instagram en heb ik meerdere accounts.?Naast mijn persoonlijke?account heeft?Humanvalue sinds kort ook een eigen account. Volg je me??