instagram eetpatroonAls je je nu afvraagt wat in vredesnaam een Instagram eetpatroon is, dan heb jij het waarschijnlijk niet. Het komt er op neer dat je bij iedere maaltijd nadenkt of wat er op je bordje ligt wel geschikt is voor Instagram. Of het past bij je fee en het imago dat je daar wilt handhaven. Geloof het of niet, maar het bestaat. 

Ook ik maar me er schuldig aan; eerst een bordje fotograferen voordat er gegeten kan worden. Want hé dat is leuk voor mijn Pukster-feed. Als het om een nieuw recept gaat duurt het fotograferen vaak nog langer omdat ik dan verschillende foto’s nodig heb voor het blogartikel. Yep, je kunt er dus serieus druk mee zijn.

Mocht je je afvragen wat er sinds begin deze zomer veranderd is aan het algoritme van Instagram; ik schreef er een blogartikel over.

Hoe ziet een Instagram eetpatroon eruit?

Het ligt een beetje aan de insteek van het Instagram-account. Heeft de eigenaar een ‘healthy’ insteek dan worden vettige snacks die je zo op je heupen kunt plakken geblokkeerd. Gaat het om een ‘vegan’  feed, dan kan er natuurlijk niets dierlijks voorbij komen. Enzovoort, enzovoort… En dat heeft ongemerkt dus invloed op het eetpatroon. Natuurlijk niet bij iedereen; dan post je die foto van je bezoek aan de snackbar gewoon niet haha. Het schijnt ook zo te zijn dat als je je gezonde maaltijd deelt op Instagram, dat die maaltijd mentaal ook écht lekkerder smaakt. Omdat je geduld op de proef wordt gesteld eigenlijk tijdens het nemen van die foto’s.

De horeca en Instagram

Hoewel het een paar jaar geleden nog als raar en hinderlijk werd ervaren, kijkt tegenwoordig niemand er meer van op als er foto’s van borden worden gemaakt in restaurants. “Nog even geduld jongens, eerst het mooiste bord, vanuit de mooiste hoek en met het beste licht vastleggen. Ja gelukt, eet smakelijk!”. Sommige restaurants ‘verbieden’ het terwijl er juist andere horeca gelegenheden handig inspringen op dit fenomeen. Ze laten zich bij de inrichting door experts adviseren over het beste licht, hoe ze het beste de tafel kunnen dekken en hoe de borden Instaproof kunnen worden opgemaakt. Slim, want een beetje Instragrammer vermeld en tagt de locatie bij het posten van de foto. Gratis zichtbaarheid dus. En als je bedenkt dat veel influencers een locatie om af te spreken kiezen op het feit of ze Instagrammable foto’s opleveren…

Als ik heel eerlijk ben, baal ik ook wel eens lichtjes als ik een perfect Instagram-bordje geserveerd krijg en het vervolgens met geen mogelijkheid goed op de foto krijg. Door slecht licht bijvoorbeeld. Maar dat duurt nooit lang haha: honger! Kortom, het valt best mee met mijn Instagram eetpatroon. En hoe zit dat bij jou?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *