algoritme van InstagramHet is zover; het nieuwe algoritme van Instagram is op 4 juni doorgevoerd met de belofte van een meer chronologische tijdlijn. In 2016 verving Instagram de chronologische feed door een algoritme. En daar waren veel gebruikers allesbehalve blij mee. Deze nieuwe versie van het algoritme lijkt een gulden middenweg te zijn. Lees je mee? 

De overstap van een chronologische feed naar een algortime maakte Instagram omdat de gemiddelde Instagrammer zo’n 50-70% van de posts van hun vrienden miste. En de overstap helpt volgens Instagram: als een van de 800 miljoen gebruikers (yep, zoveel!) zie je nu zo’n 90% van de posts van je vrienden (en ben je vaker en langer in de app).

Het algoritme van Instagram en jouw feed

Instagram probeert jouw feed af te stemmen op wat jij leuk vindt. Posts die dus lijken op wat je eerder het welbekende hartje gaf of waar je een reactie op gaf, komen eerder voorbij in je feed. Word je getagd? Dat zorgt er ook voor dat je meer posts vanaf dat account zult tegenkomen. Kort gezegd; friends first. Wel is het zo dat als je veel accounts volgt, je minder snel meerdere posts van één specifiek account te zien krijgt. Dat komt omdat Instagram je graag zoveel mogelijk accounts laat zien. 

First things first

Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat je een post leuk vond en er daarna achter kwam dat deze al een week oud was. Boehoe! Wie wil er nu de indruk wekken dat je stalkt? Dat is opgelost want recente berichten krijgen weer voorrang.

Hoe vaak open je Instagram?

Hoe vaker je Instagram opent hoe chronologischer je feed zal zijn en hoe meer nieuwe content je zult zien. Andersom betekent dat, wanneer je niet zo vaak je feed bekijkt, deze anders ingedeeld zal zijn. Overigens, Instagram zegt dat als je maar lang genoeg doorscrolt je alles van al je volgers zult zien. Niet geheel onbelangrijk voor Instagram zelf natuurlijk; hoe langer je op Instagram zit hoe beter ten slotte.

Gewoon of zakelijk account?

Er is geen verschil in bereik tussen een ‘gewoon’ account en een zakelijk acount als het gaat om beter bereik. Laat dat dus vooral geen reden zijn om voor de een of de ander te kiezen. Voordeel van een bedrijfsaccount is vooral dat je toegang krijgt tot statistieken.

Het algoritme van Instagram: foto’s of video’s?

Video’s of foto’s, het maakt niet uit voor het bereik. Dat heeft te maken met wat ik eerder al schreef; je feed wordt afgestemd op wat je leuk vindt. Dus als je niet veel video’s kijkt, zullen ze ook niet vaak voorbij komen. Je komt trouwens ook niet hoger in de lijst als je Stories, Live of andere features gebruikt.

Dag shadowban!

De shadowban was een tijdje een ding. Bij verkeerd gebruik van hashtags werd je post of, nog erger, je hele account geband. Dat is geen issue dus gebruik vooral lekker veel hashtags (max. 30) om je vindbaarheid te vergroten.

Tot slot nog een leuk gerucht: het schijnt zo te zijn dat Instagram de duur van video’s wil gaan verlengen. Wordt vervolgd…

 


3 reacties

Nieuw in Instagram Stories: stel een vraag - Humanvalue · 11 juli 2018 op 11:19

[…] Op 4 juni is het nieuwe algoritme van Instagram doorgevoerd met de belofte van een meer chronologische tijdlijn. In 2016 verving Instagram de chronologische feed door een algoritme. En daar waren veel gebruikers allesbehalve blij mee. Deze nieuwe versie van het algoritme lijkt een gulden middenweg te zijn. Lees je mee? […]

Blogoverzicht juni 2018: wat schreef ik allemaal? - Humanvalue · 15 juli 2018 op 20:56

[…] 7 juni: Het algoritme van Instagram: hoe zit dat? […]

Heb jij een Instagram eetpatroon? - Humanvalue · 20 september 2018 op 07:03

[…] wat er sinds begin deze zomer veranderd is aan het algoritme van Instagram; ik schreef er een blogartikel […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *